Waarmee kunnen we je helpen?

10 tips voor succesvol ondernemen na de zomer


Hiscox banner shape mask mobile Hiscox banner shape
Hiscox
Het is einde zomer. Uw klanten zijn misschien nog met vakantie en uw opdrachten afgerond. Deze periode geeft u de ruimte om weer even op te laden, maar kan u ook onzeker maken. Want, wat gebeurt er na de vakantie? Krijgt u wel voldoende nieuwe opdrachten binnen? Gelukkig zijn er genoeg manieren om uw bedrijf klaar te stomen voor de herfst- en wintermaanden. Dit zijn 10 praktische tips voor ondernemen na de zomer.
Handshake

1. Evalueer uw business strategieUw business strategie stelt u vaak voor meerdere jaren vast. Maar het kan geen kwaad om de strategie opnieuw kritisch te bekijken. Hoe staat het met uw targets? Bent u tevreden over uw omzet? En wilt u uw diensten misschien uitbreiden? Denk ook na over eventuele trends in uw sector. Door uw business strategie nog eens goed te bekijken, heeft u uw doelen weer fris in het geheugen. Zo gaat u na de zomer gerichter te werk.

2. Zet advertenties inMerkt u dat uw sociale media en website tijdens de zomer minder bezoekers krijgen? En heeft u wat budget over? Plaats dan een aantal advertenties, bijvoorbeeld via Google Ads, Facebook, Instagram of LinkedIn. Denk tijdens deze laatste zomerweken nog na over de inhoud van uw advertenties en lanceer ze wanneer werkend Nederland weer achter de laptop zit. Zo stimuleert u uw bedrijf na de zomer en vergroot u uw online zichtbaarheid.

3. Fris uw website en sociale media opWanneer keek u voor het laatst kritisch naar uw website of sociale media? Succesvol ondernemen hangt namelijk ook af van uw online-uitingen. Geeft uw website alle informatie die een klant nodig heeft? En lezen de teksten makkelijk en snel? Doe hetzelfde met uw sociale media. Welke posts doen het het best? En, welke content mist er nog? Als u een heldere evaluatie maakt, vloeien daar vanzelf verbeterpunten uit.

4. Netwerk op evenementenDeze mag tussen de tips voor ondernemen niet ontbreken: schrijf u in voor netwerkevents. In september trappen veel bedrijven of brancheverenigingen af met evenementen of borrels om het nieuwe seizoen in te luiden. Een goed moment om nieuwe klanten te werven of banden aan te halen met oude klanten. Bekijk de evenementenagenda, schrijf u in en deel visitekaartjes uit!

5.  Versterk de relatie met uw bestaande klantenSuccesvol ondernemen hangt nauw samen met het onderhouden van uw klantrelaties. Ga bijvoorbeeld langs bij uw klant of nodig hem of haar uit voor een koffie. Bespreek de lopende zaken met elkaar, blik terug op eerdere opdrachten en sta open voor feedback. Hiermee versterkt u uw relatie met de klant én vergroot u de kans op nieuwe opdrachten.

6. Heroverweeg uw tarievenDe markt verandert snel. Daarom is het als ondernemer belangrijk dat u uw tarief regelmatig heroverweegt. Kijk eens of uw tarief vergelijkbaar is met wat anderen in uw branche vragen, bijvoorbeeld tijdens een netwerkevent. Misschien kunt u uw tarief wel verhogen. Tip 5 kan u helpen om te begrijpen wat klanten van uw tarief vinden.

7. Bied exclusieve aanbiedingen aanSlim zakendoen betekent ook slim uw diensten onder de aandacht brengen. Zoals met exclusieve aanbiedingen. Na de zomer is een uitgelezen moment om hiermee te experimenteren. Gebruik hiervoor uw sociale media, uw website of zet advertenties in (zie tip 2). Zowel uw bestaande netwerk als nieuwe klanten zullen er ongetwijfeld oren naar hebben.

8. Zet uw klanten in als ambassadeurSpreken uw klanten wel eens uit dat ze blij zijn met uw werk? Vraag ze dan als ambassadeur voor uw merk. Schrijf bijvoorbeeld een ervaringsverhaal of neem een korte ervaringsvideo op. Ook een review op uw website helpt. Met dit soort content trekt u sneller nieuwe klanten aan. Succesvol ondernemen was nog nooit zo makkelijk.

9. Volg een cursusGedurende het jaar komt u vast wel eens cursussen tegen die u graag zou willen volgen. De vakantieperiode is het perfecte moment om uzelf verder te ontwikkelen of uw vaardigheden bij te spijkeren. Door uzelf bij te scholen vergroot u niet alleen uw kennis, maar versterkt u ook uw competenties en vergroot u uw waarde als ondernemer.

10. Check uw verzekeringenTot slot kunt u deze rustige periode nog gebruiken om uw verzekeringen op een rijtje te zetten. Bent u bijvoorbeeld voldoende beschermd tegen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid? Neem de tijd om u hier goed over in te lezen. Succesvol ondernemen betekent namelijk ook goed voorbereid zijn op onverwachte omstandigheden.

Benieuwd naar meer tips voor ondernemen? Volg ons op LinkedIn!