Wat is beroepsaansprakelijkheid (en hoe voorkomt u het)?
Updated:

Wat is beroepsaansprakelijkheid?
Beroepsaansprakelijkheid is de verantwoordelijkheid voor financiële schade van uw klant die in samenwerking met uw bedrijf is ontstaan. Bijvoorbeeld als er een verkeerd advies is gegeven of er een misverstand is geweest. Ook als u zelf niet verantwoordelijk bent voor de fout, maar een van uw medewerkers, bent u alsnog aansprakelijk.
Het verschil met bedrijfsaansprakelijkheid
Van bedrijfsaansprakelijkheid is sprake als u of uw werknemer materiële schade aan zaken veroorzaakt of letselschade aan personen. Bijvoorbeeld als u een kop koffie over een laptop laat vallen. Of als iemand struikelt en verwondingen oploopt door een los tapijt. Kijk voor meer informatie eens in de veelgestelde vragen.
Met deze 7 tips voorkomt u beroepsaansprakelijkheid
1) Maak vooraf afspraken over de opdracht
Spreek van tevoren af wat alle partijen wanneer mogen verwachten en stuur deze planning op naar uw opdrachtgever. Zorg er daarnaast voor dat u tijdens de klus goed in contact blijft met uw opdrachtgever. Zo is deze altijd op de hoogte van de huidige status van uw werk. Dit voorkomt veel onduidelijkheid als bijvoorbeeld blijkt dat uw werk niet op tijd afkomt.
2) Leg uw werkzaamheden vast
Documenteer tijdens de opdracht wat u doet en bewaar alle uitwisselingen met uw opdrachtgever. Als u dan aansprakelijk wordt gesteld, kunt u aantonen dat u op tijd de juiste stappen heeft genomen.
3) Stel duidelijke algemene voorwaarden op
Vraag uw branchevereniging om standaardvoorwaarden of stel uw voorwaarden met een jurist op maat vast. Zo kunt u uw aansprakelijkheid voor een groot deel beperken. Maar natuurlijk nooit volledig – daarom zijn algemene voorwaarden geen volledig alternatief voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
4) Bied ruimte voor fouten
Runt u een groot bedrijf? Hanteer dan een open bedrijfscultuur waarin werknemers zich veilig voelen om fouten toe te geven. Als ze bang zijn om hun baan door een fout te verliezen, melden ze deze niet. Dat kan zomaar betekenen dat u er niet op tijd bij bent, en de situatie uit de hand loopt.
5) Maak een continuïteitsplan
Wat als u uw werk door een virusuitbraak niet meer kunt doen? Kunnen uw werknemers dan in een andere ruimte aan de slag? En heeft u een back-up van alle belangrijke bestanden? In een continuïteitsplan beschrijft u precies hoe uw bedrijf in een noodsituatie zo snel mogelijk weer werk kan leveren.
6) Train uw werknemers
Welke beroepsfouten kunnen er gemaakt worden? En wat is beroepsaansprakelijkheid? Het kan zomaar zijn dat uw werknemers die vragen niet weten te beantwoorden. Verklein de kans op beroepsfouten door uw werknemers van tevoren te trainen. Dat kunt u doen door ze duidelijke instructies te geven of door te werken met protocollen. Ook handig: laat uw werk altijd nog door een ander checken en controleer zelf het werk van uw werknemers.
7) Dek de juiste risico’s af
Wat is beroepsaansprakelijkheid zonder een goede verzekering? Nóg lastiger om onderuit te komen. Ga daarom goed na welke risico’s u in uw beroep loopt en hoe u deze kunt afdekken. Samen met een verzekeringsadviseur vindt u daar een passende verzekering voor. Weet u al welke verzekering bij uw situatie past? Bereken dan vrijblijvend uw premie.
Bereken vrijblijvend uw premie Bekijk onze FAQ
Wilt u meer weten over beroepsaansprakelijkheid? Chat direct met ons of neem contact op via 020-7991888 of [email protected]. We helpen u graag verder.
Binnen 5 minuten online geregeld!