Waarmee kunnen we je helpen?

In deze 6 situaties kun je aansprakelijk gesteld worden


Hiscox banner shape mask mobile Hiscox banner shape
Published:
Updated:
Hiscox
Als jouw onderneming aansprakelijk gesteld wordt, is dat vaak een vervelende verrassing. Toch zijn er genoeg momenten waarop het wel vaker voorkomt, én waar jij je dus op kunt voorbereiden. In deze 6 situaties kun je aansprakelijk gesteld worden.
Aansprakelijkheid

Wie onderneemt, bijvoorbeeld als zzp’er, kan aansprakelijk gesteld worden. Maar wat betekent dit eigenlijk? Volgens Wikipedia betekent 'aansprakelijkheid' dat je verplicht bent om de nadelige gevolgen van een gebeurtenis te dragen. Maar komt dit echt zo vaak voor? En wanneer ben je aansprakelijk? We hebben een paar voorbeelden voor je verzameld.

1. Je zegt per ongeluk iets dat je beter niet had kunnen zeggen
Iedereen kent het: je typt een e-mail met gevoelige inhoud die alleen bedoeld is voor een zeer select gezelschap, en ziet op het moment van versturen dat je op ‘allen beantwoorden’ hebt geklikt. Of je laat per ongeluk een vertrouwelijk document in de trein liggen. Het gebeurt allemaal in een fractie van een seconde, maar hiervoor kun je wel aansprakelijk gesteld worden.

2. Je opdrachtgever schiet met hagel 
Helaas komt het soms voor dat een opdrachtgever een hele lijst met klachten indient, met een eis voor compensatie. Hierbij hoopt hij dat je het gewoon betaalt, in plaats van dat je het aanvecht. Sommige van deze 'schadeclaims' zijn onterecht, maar moeten alsnog allemaal worden afgehandeld.

Veel verzekeraars reageren alleen op de claims die zij dekken. Alles wat zij niet dekken (bijv. schade aan eigendommen) mag je dan zelf oplossen. Dit kan lastig, tijdrovend en duur zijn. Gelukkig zijn er ook verzekeraars die namens jou de hele claim bestrijden. Dit wordt ook wel een ‘sleep easy’-dekking genoemd, omdat het alle zorg uit handen neemt.

3. Je komt negatief in de media 
Stel: je kunt kiezen tussen 2 leveranciers. Zou je dan kiezen voor die met een positieve reputatie of die onlangs in de media verscheen voor schadeclaims van een ontevreden klant? Of de negatieve woorden nu waar zijn of niet, als je je reputatie verliest in de media, kost het jaren om deze weer op te bouwen. Vaak kun je dit niet zonder gespecialiseerd pr-bureau. Sommige beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen bieden deze hulp. Is jouw bedrijf kwetsbaar op dit vlak? Dan is het dus de moeite waard om even te checken of dit gedekt is.

4. Je stelt je verzekeraar niet op de hoogte
Wanneer je je verzekeraar op de hoogte moet stellen dat je aansprakelijk gesteld kunt worden, is niet altijd even duidelijk. Toch is het heel belangrijk. Als je je vergist in de meldingstermijn, kan je verzekeraar de claim afwijzen, terwijl deze dat eerder misschien niet gedaan had. Technisch gezien moet je daarom alles melden. Zelfs als er nog geen sprake is van een claim, maar wel van een ontevreden klant. Bijvoorbeeld na een ongemakkelijke vergadering of een boos telefoontje.

Lees ook: Ontevreden klant: Monica’s IT-strategie werkte nét niet goed genoeg

5. Je geld verdwijnt
Je denkt er liever niet over na, maar er zijn medewerkers die stelen. Aangezien elk bedrijf (in meer of mindere mate) te maken heeft met financiële transacties, is dat risico er altijd.

Er zijn 2 soorten diefstal. De eerste is wanneer een werknemer steelt van de werkgever. Dit kan zijn het vervalsen van facturen, het doen van betalingen van de zakelijke bankrekening op de rekening van de werknemer, of het bestellen van producten en deze voor zichzelf houden. De tweede is wanneer een werknemer steelt van een klant. Dit kan het uitgeven van valse facturen zijn, waarbij de betaling wordt overgemaakt naar een rekening van de werknemer.

In beide gevallen kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering een vergoeding betalen om het verlies te herstellen. Het is handig om te checken of jouw verzekering dit dekt.

6. Je ontevreden klant weigert te betalen
Je hebt als zzp’er een project afgerond en denkt dat het eindresultaat voldoet aan de opdracht. De klant is het daar echter niet mee eens en weigert je factuur te betalen. Wat nu?

Als je met een rechtszaak dreigt, brengt dat niet alleen extra kosten met zich mee, maar kun je ook aansprakelijk gesteld worden en loop het je het risico dat de klant nooit meer met je in zee wil. 

Wil je meer tips om je onderneming te beschermen?
Ondernemen is het mooiste wat er is. Maar wat als je aansprakelijk gesteld wordt? Wat betekent het eigenlijk en wanneer ben je aansprakelijk? Wat is het verschil tussen bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid? In onze gratis whitepaper ‘Alles wat je moet weten over beroepsaansprakelijkheid’ krijg je antwoord op deze vragen en meer: 

  • In welke beroepen is beroepsaansprakelijkheid belangrijk? 
  • Hoe voorkom je aansprakelijkstelling?
  • Hoe kies je de ideale beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
     

 Download nu de whitepaper Plan een vrijblijvende belafspraak in

 

 

 Hiscox Whitepaper

 

 

Terug naar het overzicht