Claim: het maaltijdboxen-incident

Internet heeft ons leven heel wat eenvoudiger gemaakt. Niet alleen als het om het vinden van relevante informatie gaat, ook waar het diensten betreft. Zoals het laten bezorgen van verspakketten. Heerlijk toch, als je nooit meer hoeft na te denken over de vraag: ‘Wat eten we vandaag?’

Onze relatie is een ICT-onderneming die een internettool heeft ontwikkeld voor een aanbieder die door heel Nederland maaltijdboxen aanbiedt. Klanten met een abonnement kunnen dit tijdelijk aan- of uitzetten. Alles gaat goed, tot op een dag één van de medewerkers van het ICT-bedrijf een foutje maakt tijdens regulier onderhoud. Per ongeluk verandert de status van een deel van de abonnementen. Hoewel klanten hebben aangegeven nu even geen box te willen ontvangen, zet het systeem de bezorging op ‘aan’. Als de fout wordt ontdekt, zijn de orders inmiddels verwerkt en deels verspreid.

De schade

€ 15.000,-

De bijzonderheden

De kosten van de onterecht geleverde verspakketten kunnen uiteraard niet worden doorberekend aan de ontvangers. Die hebben zelf immers niets besteld. Hiscox vergoedt deze kosten direct aan de aanbieder van de maaltijdboxen. Daarmee blijft de relatieschade tot een minimum beperkt en loopt alles met een sisser af.