Claim - de gehackte tandartspraktijk

Op het beeldscherm verschijnt de mededeling dat het systeem is geblokkeerd en dat er een fors bedrag in bitcoins moet worden overgemaakt om weer toegang te krijgen. Het netwerk is gehackt. Paniek! Want hoewel de praktijk beschikt over recente backups, zijn er veel persoonsgegevens opgeslagen in de database. Daarbij zit ook zeer gevoelige informatie.

De schade: € 25.000.

Na van de eerste schrik te zijn bekomen, neemt onze klant eerst contact op met de eigen IT-partner en belt daarna met Hiscox. Wij schakelen direct ons panel in. Omdat de IT-partner van de praktijk het probleem niet kan oplossen, stuurt Hiscox iemand van Deloitte langs. Als forensisch expert checkt die de systemen en maakt een herstelplan.

Omdat de kans bestaat dat er persoonsgegevens zijn buitgemaakt, neemt Hiscox ook contact op met Kennedy Van der Laan. De juristen daar concluderen dat er sprake is van een meldingsplicht en koppelen dat terug aan onze klant. Die doet vervolgens aangifte bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

De tandartspraktijk beschikt niet over een eigen communicatieafdeling. Daarom vraagt Hiscox PR-bureau Smart & Able om te helpen de imago-schade te beperken door onder meer patiënten en leveranciers te informeren over de hack. Alle relaties krijgen daarom een persoonlijke brief. Die eerlijkheid en duidelijkheid wordt zeer op prijs gesteld, zoals blijkt uit de positieve reacties.