2017 was een relatief goed schadejaar

Het klinkt wat vreemd in de oren, maar 2017 was een relatief goed schadejaar voor Hiscox Nederland. Laura van den Berg, Manager Claims, moet er ook om lachen. “Daarmee bedoel ik dat er geen grote of opvallende schades zijn geweest”, zegt ze. “Het was betrekkelijk rustig weer en ook de gevolgen van de bosbranden in Portugal vielen mee voor onze Nederlandse verzekerden.”

Het meest opvallend waren enkele waterschades. “Buiten dat was het voor onze particuliere verzekeringen business as usual”, aldus Laura. “Het lijkt erop dat onze inspanningen voor wat betreft een juiste beveiliging én de toegevoegde waarde van een risicoinspectie hun vruchten hebben afgeworpen.”

Response-plan
“Voor onze zakelijke verzekeringnemers hebben we uiteraard claims afgehandeld voor Cyber & Data Risks”, vervolgt ze. “Het ging daarbij in de meeste gevallen om ransomware. Voor de afhandeling van zulke zaken maken we gebruik van ons Incident Response-plan, waarbij we nauw samenwerken met enkele partners op het gebied van forensisch onderzoek, juridische bijstand, PR en het herstel van systemen en netwerken.” Op ICT gebied hebben wij een grote US claim afgewikkeld  en meer dan 1 miljoen USD uitgekeerd.  Desondanks was het een goed jaar.

Positieve beoordeling
Verder heeft het Claims-team een aantal letselschades afgehandeld. Laura: “Hiscox is een belangrijke speler op het gebied beroepsaansprakelijkheid. In de niche van (para)medische professionals verzekeren wij onder andere huisartsen, tandartsen en psychologen. Waar ik erg trots op ben, is dat ons team in het afgelopen jaar een positieve beoordeling heeft gekregen na een audit van de Letselschaderaad.”

Schade verhalen
Ook recovery, het verhalen van schade bij andere partijen, valt onder de verantwoordelijkheden van Claims. “Dat is lastig, omdat aangesproken partijen vaak naar een ander wijzen. Daardoor leidt zo’n traject regelmatig tot welles-nietesspelletjes. Het is dan de uitdaging om het – ook juridisch – helemaal uit te pluizen en het geld alsnog terug te halen.

Klanttevredenheid
Volgend jaar zetten Laura en haar Claims-team de lijn van 2017 voor. “Ook dan streven we weer naar de hoogst mogelijke klanttevredenheid en service. Dat doen we door mee te denken en claims zo snel mogelijk op te lossen. Dat geldt niet alleen voor de claims underwriters, maar ook voor onze collega’s in Lissabon, die in de eerste lijn zitten.”

Preventietips
Laura heeft ook nog enkele preventietips. “Onlangs heeft de brandweer erop gewezen dat het opladen van smartphones en tablets risicovol is, omdat de opladers warm worden en brand kunnen veroorzaken. Het advies is dan ook om dit nooit ’s nachts te doen of op momenten dat er niemand thuis is.”

“Tot slot wil ik iedereen op het hart drukken om – zeker in de donkere dagen – het huis veilig achter te laten. Dat betekent: goed afsluiten, alarm aanzetten en ook bij afwezigheid de indruk wekken dat er iemand thuis is. En pas op met kaarsen, zeker als deze in de buurt van gordijnen staan, of als je inferieure verlichting in de kerstboom hangt. Het is misschien een cliché, maar het gebeurt nog te vaak dat wij schades zien die je eenvoudig had kunnen voorkomen.”